برخی از کمپرسور ها مانند خودرو برای ادامه فعالیت و کارکرد نیاز به وجود روغن در خود را دارند روغن در این کمپرسور ها باعث افزایش طول عمر،روان کاری قطعات متحرک،جذب گرمای تولیدی قطعات و …مورد استفاده قرار می گیرد.
در کمپرسور های پیستونی،موتور کوپل،کمپرسور یخچالی و برخی از کمپرسور های اسکرو از روغن استفاده می شود که روغن مورد استفاده هر مدل با یک دیگر متفاوت است.
نقش روغن در کمپرسور هوا؟
1.روان کاری:کار اصلی و اساسی روغن کمپرسور هوا روان کاری قطعات متحرک (رینگ و پیستون و شاتون و میللنگ و…) و جلوگیری از اصطحکاک این قطعات و فرسایش آن ها است.
2.خنک کاری:عمر کمپرسور باد رابطه مستقیمی با گرمای تولید شده دارد که وجود روغن داخل کمپرسور باعث جذب میزانی از گرمای تولیدی توسط قطعات را دارد و باعث می شود کمپرسور در دمای پایین تری به فعالیت بپردازد.
3.طول عمر:وجود روغن داخل کمپرسور باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود.
4.مقاومت در برابر زنگ زدگی (اکسیداسیون):برخی از عناصر موجود در روغن باعث جلوگیری از اکسیداسیون قطعات می شود.
چه روغنی برای کمپرسور هوا مناسب است؟
برای کمپرسور های پیستونی مناسب ترین و بهترین روغن،روغن با کد ADL است که بر پایه پلی استر مصنوعی ساخته شده و مختص به کمپرسور هوا طراحی شده است.
برای کمپرسور اسکرو باید از روغنی استفاده شود که دارای خاصیت ضد کف (آنتی فوم) با گرید 68 باشد.
جایگزین برای روغن مناسب کمپرسور هوا:
1.روغن موتور خودرو:به صورت کلی روغن موتور خودرو با توجه به وجود عناصر شوینده برای کمپرسور مناسب نیست اما اگر روغنی دارای این عناصر نباشد می تواند جایگزین مناسبی باشد.
2.روغن گیربکس اتوماتیک:روغن AFT مناسب گیربکس اتوماتیک خودرو است اما می تواند جایگزین مناسبی باشد.
3.روغن هیدرولیک:این روغن ها به دلیل کارکرد با دمای پایین گزینه مناسبی هستند.
نحوه تعویض روغن کمپرسور باد:
برای تعویض روغن کمپرسور باد هر برند تولید کننده استاندارد های مورد نظر خود را تعریف کرده است اما به صورت میانگین باید پس از هر 400 ساعت کارکرد دستگاه روغن آن تعویض گردد اما اگر استفاده از کمپرسور کمتر باشد بهتر است سالی یک بار روغن کمپرسور تعویض شود.
برای تعویض روغن کمپرسور هوا مراتب زیر را رعایت کنید:
ابتدا باد داخل مخزن کمپرسور را کاملا تخلیه کرده کمپرسور را روشن می کنیم با توجه به این که مخزن خالی است کمپرسور مدت زمان بیشتری را روشن می ماند و روغن داخل کمپرسور کاملا گرم و روان می شود پس از خاموش شدن کمپرسور ابتدا ظرفی را آماده می کنیم که روغن داخل کمپرسور را داخل این ظرف خالی کنیم،پیچ تخلیه را باز می کنیم تا روغن داخل کمپرسور تخلیه شود.
برخی از هواساز ها دارای پیچ هواگیری هستند برای تخلیه روغن این پیچ را باز می کنیم تا روغن داخل هواساز تا قطره اخر تخلیه شود.
بعد از این که روغن کاملا خارج شد پیچ تخلیه را می بندیم و روغن جدید را به آرامی و به اندازه معین داخل کمپرسور می ریزیم.
باید توجه داشت که اگر روغن بیش از حد تعیین شده روی نشانگر روغن ریخته شود پس از روشن شدن دستگاه این روغن اضافه به بیرون پاشیده می شود.
نتیجه گیری:
پمپ باد شما برای استفاده بهینه و راندمان بالا نیاز به نگهداری درست دارد،در کمپرسور های روغنی تعویض روغن یک امر الزامی است که باعث بالا رفتن راندمان و کارایی و افزایش طول عمر کمپرسور هوا می شود.بهتر است که روغن مناسب کمپرسور خود را پیدا کرده و طبق مراتب بالا یا راهنمای تولید کننده دستگاه روغن را تعویض کرده و از ایجاد اختلال در کارایی دستگاه جلوگیری کرد.