

کمپرسور باد پیستونی چیست و انواع آن
کمپرسور باد پیستونی؟
کمپرسور پیستونی به کمپرسورهای رفت و برگشتی گفته میشود که با استفاده از حرکت پیستون داخل سیلندر هوا را فشرده میکند.این کمپرسور جزو قدیمی ترین کمپرسورهای هوا شناخته میشود و با توجه به مزایا و معایب آن پر طرفدار ترین مدل کمپرسورها است.کمپرسور پیستونی در دسته کمپرسور های روغنی قرار دارند و بسته به نوع اتصال الکتروموتور به سیلندر به دو مدل تسمه ای و کوپل دسته بندی میشوند.
کمپرسورهای پیستونی تسمه ای چگونه کار میکند؟
عملیات فشرده سازی این مدل به صورتی است که با توجه به روشن شدن و حرکت الکتروموتور تسمه متصل شده به فولی های سیلندر و الکتروموتور باعث به کار افتادن سیلندر و عملیات فشرده سازی هوا میشود.به حرکت در آمدن فولی سیلندر و چرخش آن باعث میشود میل لنگ داخل سیلندر پیستون ها را به حرکت در آورد.وقتی که پیستون ها تا انتها به پایین می آیند هوا از بیرون به داخل سیلندر کشیده میشود و وقتی پیستون به سمت بالا در حرکت است هوا به صورت فشرده به سمت خارج سیلندر حرکت میکند.
انواع سیلندر کمپرسورهای پیستونی تسمه ای
امروزه سیلندر کمپرسورهای پیستونی به دو دسته سیلندرهای خورجینی و کتابی(ایتالیایی) تقسیم میشوند.
کمپرسورهای خورجینی
در این مدل تنوع زیادی در قدرت و حجم سیلندر وجود دارد مانند خورجینی تک سیلندر،دو سیلندر،سه سیلندر و حتی چهار سیلندر که هر کدام بسته به قدرت مناسب حجم مشخصی از کمپرسور است مثلا سیلندر
خورجینی 2051 مناسب کمپرسور هوا 80 لیتری است و بهترین بازده را در این کمپرسور دارد.



کمپرسورهای کتابی(ایتالیایی)
در این مدل نحوه فشرده سازی هوا با خورجینی شبیه به هم است با این تفاوت که در این مدل سیلندر پیستونها به صورت عمود حرکت میکنند و عملیات فشرده سازی را انجام می دهند.عموما این کمپرسور به صورت دو سیلندر هستند و فقط قطر پیستون ها در مدل های مختلف تغیر میکند مثلا سیلندر کتابی 2055 مناسب کمپرسور هوا 150 لیتری است و بهتریت کارایی را روی این مدل دارد.

کمپرسور کوپل
این مدل همانطور که از اسمش پیداست الکتروموتور و سیلندر به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای به هم متصل هستند. کمپرسور کوپل امروزه طرفدار زیادی ندارد و جای خود را به کمپرسورهای سایلنت اویل فری داده است از طرفی هم نصب این مدل کمپرسور بر روی مخزن های بالاتر از 50 لیتری کارایی خوبی ندارد و توصیه نمیشود.

مزایا کمپرسورهای پیستونی
1.وجود قطعات یدکی و افراد متخصص برای تعمیرات
2.عمر مفید بالا
3.ظرفیت های متفاوت
4.قیمت مناسب نسبت به کمپرسورهای سایلنت
5.عدم نیاز به استراحت و کارکرد بالا
معایب کمپرسورهای پیستونی
1.تولید صدای زیاد
2.نیاز به نگهداری(تعویض روغن،فیلترو…)
3.وزن بالا
4.لرزش زیاد
5.در صورت معیوب بودن رینگ و پیستون روغن وارد مخزن میشود
>> خرید پمپ باد